Advieswijzer,
De tendens in (Europese) wet- en regelgeving is dat in toenemende mate informatie moet worden verschaft aan de consument over de producten die hij koopt en ook over de (financiële) diensten die hij afneemt. Hierop inspelend is in het kader van de GIDI afgesproken dat assurantietussenpersonen in het vervolg in hun dienstverlening gebruik moeten gaan maken van een zogenaamde Advieswijzer. Het gaat hier om schriftelijke informatie die het assurantiekantoor aan nieuwe relaties verstrekt over de werkwijze van het kantoor.
In deze advieswijzer moet conform de GIDI informatie gegeven worden over onder andere:
- De werkzaamheden en diensten die de klant mag verwachten (o.a. dienstverlening, activiteiten, adviseur of verkoper).
- De relatie van het intermediair tot de verzekeraar (o.a. mate van adviesvrijheid).
- Beloning van het intermediair (o.a. beloningsvorm, werkwijze bij urendeclaratie).
- Mogelijkheden tot het beëindigen van de relatie.
- Objectieve kwaliteitsindicatie (o.a. vakbekwaamheidsdiploma's, lidmaatschap).
- Klachtmogelijkheden (o.a. aansluiting bij Klachteninstituut Verzekeringen).